pátek 3. května 2013

Chladné léto a přikládání do ohýnku



Dost dobře nevím, jak to dnes uchopit. Finové sice tvrdí, že začalo léto, dokonce to ztvrdily oficiální skoro-slavností, ale očima špinavé výchoďačky je to tak různě, pracovně tomuto období přezdíváme hnuso. I když dnešek, lze prohlásit za jeden z těch lepších dnů, alespoň co se počasí týče, dokonce jsem si pro inspiraci koupila láhev nekřesťansky drahého vína a grisiny, sluním se v nejteplejším svetru a snažím se zplodit další kapitolu mého veledíla. Už jsem téměř v polovině obou ?lahůdek? a začíná to vypadat spíš na slovní průjem, než na něco ke čtení.

I přes výslovné varování jsem se pod vlivem 11,5 procentního vína (na kterém píší, že voní po citrusech… snažím se to nevdechovat, když polykám) rozhodla opět kopnout do radioaktivního hnoje. Pokud se po několika dnech ztratím z povrchu zemského, znamená to v první řadě, že google překladač je kvalitní nástroj a neposledně taky to, že byste si měli uvědomit, že existují velmoci o kterých, není radno vypustit z mordy křivého slůvka. Pokud přežiji bez úhony, nabízím své postřehy mexickým produkčním studiím.


Sebevražedná mise

Socka piknik u řeky v Porvoo (photo by M. Šebková)

V posledním týdnu jsem se zcela nechtěně stala součástí posledního jednání ruského milostného příběhu. Než se začnete děsit, byla jsem jen vedlejší postava, téměř nezávislý pozorovatel, který jednu chvíli fandil straně první, pak druhé a pak už žádné, protože zbytečné protahování závěrečné scény nemá nikdo rád. Ona totiž velectěná princezna dostala pár pátků zpátky trochu roupy a tak jí vídám každé ráno, jak se nenápadně plíží z vedlejšího bytu (pochopitelně osídleného pohledným mladým RUSKÝM jinochem). Přes všechny předpoklady a domněnky velekníže nejspíš bude jen blb, ale hluchý a slepý není, tak se zlým tušením přijel na nečekanou kontrolu, princezna se štěstím vyvázla.

Dalšího pátku, když byla její výsost po hodinách příprav konečně oděna a připravena na slavnostní večeři, přiřítil se velkokníže znova… a bylo zle. Jako bych už tak dost netrpěla při těch hodinách skype-hádek, teď jsem to měla hezky v přímém přenosu. Princezna konečně našla dostatek slušnosti, aby velkoknížete pustila k vodě, jenže to jsme ještě netušili, že se pán nerad koupe a k vodě prostě jen tak nepůjde.


Problikávající scény: princezna za sebou zabouchne dveře, já sedím v kuchyni, velkokníže rozdýchává první nával vzteku v princeznině komnatě, velkokníže mě žádá o moje klíče od pevnosti, já se bojím a dávám mu je, částečně fandím jeho snaze bojovat za pravou lásku, velkokníže odchází, velkokníže se vrací a používá můj telefon, vyděšeně googluji čísla taxi služby, velkokníže odchází… někde během pronásledovací akce kočáru princezny ztrácí pas (nebo ho jen někam šikovně schová). Ráno: Probouzím se a nalézám byt okupovaný velkoknížete, odvážně si vyžádám klíče a pak už zbaběle prchám na celodenní výlet (který byl mimochodem famózní, Porvoo je moc fajnový místečko pro socka pikniky). Mezitím přijímám špionážní pokyny od princezny, je ničitel stále v pevnosti? Po návratu zcela zdrcena zjišťuji, že se bitevní pole opět přesunulo do naší kuchyně. Neděli trávím plížením k lednici a na záchod, snažím se skrýt svoji existenci, v pondělí ve večerních hodinách kníže konečně odplave zpět na mafiánský břeh světa. Vysvětlení mé osobě podané: Velkokníže přišel o cestovní doklady a tak nemohl opustit Ledové království v termínu ihned, já jsem totiž asi hluchá, blbá a slepá, abych si myslela, že ruská byrokracie umožňuje získání pasu, během víkendu. Jsem zkušená cestovatelka a vím, že skoro celý víkend zabre jen celní kontrola. Můžeme jen tajně doufat, že tahle tragická komedie nebude mít takovou sledovanost, aby stála za pokračování.

Moje drahé české "sestry"
 rozesmáté z vlastní naivní představy zdejších oslav

Léto slavnostně dorazilo

Finská party, na které byli Finové ochotni
 s námi komunikovat - aneb přišlo léto
(photo by K. Silvola)

A trochu na zklidnění emocí, něco chladně finského. Pokud se tady na tomhle místě něco naučím, tak je to neočekávat, ale předpokládat. V praxi tedy z toho co očekáváte, uberte nejméně 90% a pak přijmete tento předpoklad. 30. dubna v naší malé prohnilé zemičce probíhají různé slavnosti provázené nespoutaný alkoholovým veselým. Ve chvíli, kdy jsem zavětřila, že místní mají něco, co nazývají Vappu, mé srdce zaplesalo a totálně jsem zapomněla na to moudro z druhé věty tohoto odstavce. Vítání léta tady znamená ceremoniál, kdy na hlavu místního hrdiny posadí mega námořnický čepec a tak započne nezměrné veselý trvající do ranních hodin nebo alespoň tak nám to popsal náš finský kamarád a v našich českých myslích se tento popis znásobil do rozměru hlučného pouličního festivalu. Realita byla poněkud finštější. Na prostranství před divadlem se sešlo asi padesát důchodců v černém (a to i přesto, že jsme jako instrukci dostaly obléknou to nejbarevnější, co tu máme – naše kabáty  - bílý a fialový -  byly v tu chvíli vidět asi i z Měsíce)a další padesátka studentů v hnuso-overalech vyjadřující jejich univerzitní příslušnost a připili si simou, což je limonáda, která chutná jako vykastrovaná kombajnérka v ceně 2,5 eura za 1.5l. Zachrochtala do toho čtyřčlenná dechovka skejťáků, nejaktivnější studentík se v 10 minutách vyslovil a bylo po všem. A začalo pršet. Tak si české nanynky odnesly své naivní zásoby alkoholu domů a oslavy započaly. V pozdních hodinách jsme se přesunuly na Vappu home party k našim dvěma (asi z 5) finským kamarádů, přišla řada i na proslulá slivovitz.

Započal můj pátý a poslední měsíc v Ledovém království.  Příští zprávy očekávejte z Osla - tedy další výlet, stokrát hurá.

Žádné komentáře:

Okomentovat